Noh, ne seurakuntavaalit olivat ja minä kuuluin sitten ihan kirjaimellisesti nukkuvien penkkiriviin lehterille! Kävi nimittäin niin, että ennakkoäänestys meni ohi paremmin kuin VR:n juna. Sehän ei voi mennä minkään ohi jos se ei liiku, tai menee huonosti ohi jos liikkuu hitaasti. Varsinaisina äänestyspäivinä minä sitten vetelin hirsiä molemmat päivät varsin lahjakkaasti. Oli nimittäin taas nakki sivaltanut yövuoroilla.

Huomasin, että joku muukin kuin oma pikku piiri on käynyt piipahtamassa tekstieni parissa. Edellistä jupinaani oli kommentoitu. Hauska tavata, ystävä! Tosin suosittelen satunnaisia vieraita suhtautumaan teksteihini varsin kevyesti ja laittamaan sarkasmisuodattimen isommalle. Ja kuten edellisen jupinani otsikkokin kertoo, niin pidän paljon melua tyhjästä, eli mistä en oikeasti mitään ymmärrä, mutta yritän kovasti uskotella niin! ;)

Maailma muuttuu - Eskoseni. Näin tekee. Minunkin maailmani muuttuu, halusinpa sitä tai en. Esimerkiksi käyttämäni Kanetti kaapelilaajakaista on nykyään Elisan tuottama palvelu. Minulle sentään annettiin mahdollisuus irtisanoa liittymäni jos en halua siirtyä Elisan asiakkaaksi (toisin kuin pankissa, selitän väitteeni myöhemmin). Olen kyllä näin alkumetreillä ihan tyytyväinen, Elisan tekninen tuki vastasi puheluuni puolessa tunnissa! Meinasin lentää pyllylleni hämmästyksestä. Lisäksi jonotusmusiikki oli oikeaa musiikkia eikä rätisevää pimpelipompelia. Tekninen tuki myös auttoi minua ihan reippaasti ongelmassani, joka koski sähköpostiohjelmani Outlook Expressin asetusten muuttamista. Viestien lähteminen nimittäin loppui sinä päivänä kun Kanetti oli vaihdettu Elisaksi. Soneralla samanlainen ongelma, joka siis johtui laitteiston vääristä asetuksista, olisi keventänyt kukkaroani 30€. Soneran tekninen tuki neuvoo ilmaiseksi vain, jos vika johtuu heistä. Tai siis neuvoo, jos sinne joskus saa yhteyden..

Kokemukseen perustuvia ohjeita Soneran asiakaspalveluun/laskutukseen/tekniseen tukeen soittaville:

Varmista ensin seuraavien varusteiden saatavuus: kännykkä, jossa on täyteen ladattu akku. Laturi käden ulottuville töpseliin. Hands-free laite ja vyölaukku tai kaulapussi. Viimeksi mainitut eivät ole välttämättömiä jos puhelimessasi on kaijutin. Lisäksi tarvitset useita tunteja sellaista aikaa, jolloin et aio tehdä mitään mitä et voisi tehdä kännykän kanssa.

Soita Soneralle ja paineltuasi tarvittavan määrän automaatin vaatimia numeronäppäimiä, laita kännykkä koteloon ja liitä hands-free siihen. Työnnä kuuloke korvaan. Jatka normaaleja askareitasi ja kuuntele korvakuulokkeesta pimpelipompelia tai laita kännykän kaijutin päälle ja kännykkä keskeiselle paikalle mistä kuulet pimpelipompelin samalla kun tiskaat, peset pyykkiä, laitat ruokaa, luet lehteä, vastaat sähköpostiin, selvität sanaristikon, parsit sukkaa, siivoat kaapin, järjestät tyynyliinat silityksen jälkeen väri- ja kokojärjestykseen jne. Parhaimmillaan itse olen jonottanut Soneralle kokonaista 4 tuntia tällä tavoin.

Mutta selittääkseni aiempaa väitettäni pankeista palaan nyt aiheeseen. Tämä voi ärsyttää jotakuta, mutta toisten mielestä vainoharhaisessa salaliittoteoriassani voi olla totuuden siemen. Mikäli tunnet pohdintojeni ääressä kiihkomielistä hurmosta tai inhoa aihetta kohtaan, hyppää yli, jookos. Nämä ovat minun mielipiteitäni ja pohdintojani, en vaadi ketään ajattelemaan samalla tavalla ja suhtaudun itsekin skeptisesti älynväläyksiini.

Muistatteko kun automaattikortit tulivat? Urbaanilegenda kertoo, että Jehovan todistajat eivät suostuneet ottamaan niitä käyttöön, sillä pitivät sitä Ilmestyskirjan pedon merkkinä. "Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa, ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki: pedon nimi tai sen nimen luku." (Johanneksen ilmestys 13: 16-17, vanhan raamatunkäännöksen mukaan, koska tuoreempaa rippiraamattuani en nyt löydä, joten lainaus on otettu siitä, jonka olen saanut mummolta pienempänä).

Mitenkä tämä sitten liittyy nykypäivään? Pedon nimi on VISA. Ilman sitä merkkiä ei kohta enää voi toimia entiseen tapaan. Onneksi vielä on vaihtoehtoinen tapa, mutta mitä sitten teemme, jos pankkikonttoreiden peruspalvelut lakkautetaan? Jos pieneltä paikkakunnalta lopetetaan koko konttori? Mitenkäs ne sitten liittyvät toisiinsa? Asia on näin: ne kuluttajat, jotka ovat minkään kotimaisen pankin asiakkaita tänä päivänä ja käyttävät minkäänlaisia kortteja rahaliikenteensä hallintaan, ovat pian alistettuja monikansallisen VISA - yhtiön asiakkaiksi. Kaikkiin kortteihin tulee VISA - tunnus. VISA - yhtymä hallinnoi kansainvälistä rahaliikennettä, kaikkien kortteja käyttävien kuluttajien rahaliikenne kulkee tulevaisuudessa sen kautta. Ainoa keino välttyä VISA:lta on siirtyä perinteiseen: käydä pankin tiskillä nostamassa käteistä rahaa. Pelkkiä automaattikortteja ei tulevaisuudessa enää ole, niistä tulee Visa Electroneja. Sen lisäksi tulee entistä pankkikorttia vastaava Visa "deekit" tai joku semmoinen, jossa ei ole luottoa. Ja tietenkin perinteinen luotollinen.

Minulle tarjottiin taas sitä luotollista korttia, sillä nykyinen pankkikorttini vanhenee ensi vuoden alussa. Yritin kovasti tinkiä, enkö saa mitään korttia ilman VISA:n läsnäoloa, kuulemma en. Käskin heidän pitää luottokorttitarjouksensa ja määräsin itseni suoramarkkinointikieltoon. Yritin, josko pelkkää automaattikorttia saisi, kun kerran luototontakaan pankkikorttia ei saa ilman VISA - tunnusta. Mutta kansainväliset sopimukset kuulemma edellyttävät, että tulevaisuudessa ei saa olla maakohtaisia sähköisiä tilinhallintavälineitä, vaan kaikkien on oltava kansainvälisiä. Näin minulle pankin puhelinpalvelussa kerrottiin ja asiakaspalvelija ei voinut mitenkään ymmärtää, mitä minulla voi olla VISAA vastaan! Tämäkin on sitten sitä EU -hapatusta? Mutta pahinta tässä on se, ettei tavallinen kuluttaja voi valita. Jos haluaa säilyttää tottumuksensa ja käytäntönsä eli hallinnoida rahojaan sähköisesti kortin avulla (nostipa sitten käteistä automaatista tai maksoi kortilla, ihan sama kumpaa), niin on pakko alistua VISA:n läsnäoloon elämässään ja kukkarossaan. Sitä vastaan minulla on paljonkin! Kuluttajalla on oltava valinnanvapaus minkä yhtiön kanssa asioi. Tässä asiassa sitä ei anneta, tokkopa monet edes kysyvätkään. Pankin puhelinpalvelukin naureskeli hämmästyneenä, että eihän minun mikään pakko ole sitä VISAa ottaa, ei ketään pakoteta! Ei toki, mutta vaihtoehtojakaan ei oikeastaan anneta. Ainoa vaihtoehto on todellakin siirtyä asioimaan pankin tiskille perinteisellä tyylillä, ettei ihan aikuisten oikeesti käytä sitten mitään kortteja. Pitäisiköhän perustaa kansanliike, ketä lähtee mukaan? Tukitaan pankkien palvelutiskit VISA:n Vastustajien rynnäköllä!