Minulle tuli uusi perheenjäsen. Se tikipoksi, jota asiaankuuluvasti kutsutaan digisovittimeksi. Kaupan hyllyllä on isoa ja pientä ja muovikuorista ja metallikuorista. Minä otin semmoisen missä on kaksi scarttia jos joskus sattuu jonkin tallenninvälineen saamaan. VHS - nauhuri minulla poksahti jo monta vuotta sitten, enkä ole sittemmin tuntenut tarvitsevani. Uusi perheenjäsen on semmoinen isompi pötikkä jossa on tyly musta etupaneeli, jonka kuoren alla vaihtelevat himmeän punainen ja kirkkaan sininen valo. Se on muovikuorinen ja kaupassa koneita tarkastellessa tuntui ihan lelulta. Miksiköhän muovikuorinen kodinlaite aina ensisijaisesti tuntuu lelulta? Sama tekniikkahan siellä sisällä on, olipa kuori sitten muovia tai metallia..

Olin käynyt aiemminkin jo tekemässä alustavia tutkimuksia. Silloin vanhempi miesmyyjä olisi myynyt minulle vain ja ainoastaan  Topfield - merkkiä, kappalehinta vähän yli sata neuroa. Syynä oli se että kyseessä on "testivoittaja". Mainospuhe oli lyhyt ja ytimekäs "se on voittanut kaikki testit". Minä kyselemään, että mistähän testistä mahtaa olla kysymys, onko se voittanut HIV - testin vai törmäystestin vai Pihtiputtaan-Mummo-testin? Vaivaantunut myyjä ei osannut kertoa testivoiton sisällöstä sen enempää, kuin että testi oli Tekniikan Maailman tekemä ja siinä oli arvioitu käyttömukavuutta sun muuta toimivuutta. (Tietenkään testituloksia ja testin sisältämää vertailua ei ole nähtävillä edes TM:n nettisivuilla. Testistä saa netissä ilmaiseksi lukea vain lyhyen artikkelitiivistelmän, joka ei kerro oikeastaan mitään). Yritin saada myyjää kertomaan muistakin malleista, mutta hän ei ollut kovin innokas. Useimmista hän tokaisi, ettei niitä nyt ole edes hyllyssä (vaikka esittelykappale oli näytillä) eikä hän tiedä, milloin niitä tulee. Olin kyllä kertonut etten ole vielä ostamassa, vaan vasta katselemassa vaihtoehtoja ostopäätöksen pohjaksi.

Tämä voittolaite mielessäni menin sitten kauppoja hieromaan. Netistä keräämäni informaation mukaan merkki on digisovittimien huippua. Nyt vastassani oli nuori kiireinen miesmyyjä, joka suosittelikin parikymppiä halvempaa laitetta, jota ilmeisesti löytyykin hyllystä. Ilmeisesti myyjät tässä marketissa eivät ole provikkapalkkioiden perässä. Mainospuhe kuului tällä kertaa: "minulla näitä on kaksi ja olen ollut todella tyytyväinen". Ainoa ero tässä mötikässä verrattuna toisen merkkisiin oli hänen kertomansa mukaan "teksti-tv:n muisti". Moista ominaisuutta en ole vielä löytänyt kyllä käyttöohjekirjasta, mutta teksti-tv toimii varsin sukkelasti. En sitten tiedä, johtuuko se siitä muistista vai digitaalisuudesta, kun en ole pätevä arvioimaan. Koska myyjän mukaan eroja ei oikeastaan ole, muuten kuin hinnassa, päädyin ostamaan tämän edullisemman mallin. Olisi taas pitänyt ennemmin kuunnella omaa sisäistä ajattelijaansa kuin uskoa äijiä..

Kyselin tietysti päivittämisestä. Laite päivittää itsensä kaapelin kautta ja miesmyyjä sanoi, etteivät hänen boxinsa ole vielä kertaakaan halunneet edes päivittyä. No, jotta minun elämäni ei kävisi tylsäksi, kahden päivän ikäisenä eli tänä aamuna se halusi sen tehdä. Kytkin laitteen päälle aamulla silmät sikkarassa, koska aamurutiineihini kuuluu aamu-tv. Tv-ruudulle päjähti tietoikkuna, että laite haluaa päivittää jotain ja vaatii hyväksyntääni. Miksiköhän se vaatii kuitenkin aina käyttäjän hyväksynnän, koska ei voida odottaa, että tavallinen käyttäjä ymmärtää, milloin päivitys on oikea tai tarpeellinen. Saisi hoitaa koko asian itse ja vain ilmoittaa, että päivitys on nyt tehty. Tavallisena käyttäjänä annoin laitteelle luvan asiaa enempää ajattelematta, koska niinhän sen pitäisi toimia. Sen jälkeen loota alkoi ladata, sitten se sammui ja käynnistyi uudelleen. Ihan niinkuin kuuluukin. Hetken päästä se ei ottanut enää vastaan kaukosäätimen komentoja. Asiasta oli varoitettu käyttöoppaassa ja toimin ohjeen mukaan kytkemällä virtajohdon hetkeksi irti. Sitten huomasin, että kello on ihan päin prinkkalaa ja sitä myöden myös elektroninen ohjelmaopas. Ohjelmat olivat kyllä oikein, mutta kellonajat keskieuroopan aikaa eli kaksi tuntia edellä. Että aamuteeveekin olisi alkanut klo 3.55. Ja parasta tässä kaikessa on se, että käyttövalikosta oli hävinnyt kokonaan aika-asetusten säätövalikko. Sitä ei yksinkertaisesti enää ole, vaikka eilen oli. Ha ha.

Tein vehkeelle kaikki temput: resetoin sen kolmesti irrottamalla virtajohdon ja kahdesti valikkoresetoinnilla, palautin tehdasasetukset ja aloitin säätämisen alusta. Mikään ei tuonut aika-asetuksia takaisin valikkoon ja ohjelmaopas on edelleen väärässä ajassa. Lisäksi ajoittain tv:n katselu keskeytyy hetkeksi kun ilmainen ohjelma häviää näkymästä ja ruutuun ilmestyy ilmoitus "ei korttia!". Kyseessä on conax- kortinlukijalla varustettu laite, jolla voisi katsella maksukanavia, jos hankkisi sen kortin. Koska en ole korttia hommannut, maksukanavien ohjelman sijasta näkyy tämä musta ruutu ja teksti "ei korttia!" Nyt se tulee häiriköimään myös ilmaisten kanavien lähetykseen ja hetken päästä kanava taas näkyy. Ha ha ha.

Soittelin sitten Digitan digiteeveepalveluun, mistä sain ostamani Force - merkin kuluttajapalvelun numeron. Eihän sitä tietenkään ole painettu käyttöohjeeseen! Nettisivutkin olivat englanninkieliset ja juuri päivityksen alla. Kuluttajapalveluun sai soittaa pari kertaa ennen vastauksen saamista. Selitin vaivan lajin ja tekemäni toimenpiteet. Kun kerroin asiakaspalveluun, mitä ohjelmistopäivitystä kone väittää käyttävänsä, minua pyydettiin toistamaan se. Sitten sain tietää, ettei moista ohjelmistopäivitystä ole heidän tuotteillaan vielä edes olemassa ja ohje oli, että otan yhteyttä koneen myyneeseen liikkeeseen ja masiina on ehdottomasti vietävä huoltoon. Huollossa pitää selvittää, mitä hittoa se sieltä kaapelista oikein söi!?! Asiaa olisi tietysti auttanut se, jos koneessa olisi ollut vielä tallessa se alkuperäinen päivityksen saatavuudesta kertova viesti, mutta se oli tuhoutunut samalla kun olin palauttanut laitteen tehdasasetuksiin. Viesti oli hävinnyt mutta ladattu päivitys ei.

Sitten olin puhelinyhteydessä myyjäliikkeeseen, jossa asiasta jotain tietävät olivat koulutuksessa. Tietenkin. Henkilö, jonka kanssa keskustelin, kertoi, että "euroopassa aika-asetukset päivittyvät iltapäivällä" ja kehotti odottamaan, josko vaiva paranisi itsestään. Toisaalta, kuultuaan selostukseni häneltä lipsahti, että vaivan nimi voisi olla VIRUS. Ha ha ha haa!

Antoi kuitenkin asiasta vastuullisen henkilön yhteystiedot, että voin soittaa hänelle suoraan loppuviikosta, kun hän on tavoitettavissa. Onhan se nyt älytöntä, että laitteesta häviää aika-asetusten valikko kokonaan  ja toisekseen, jos laitteessa on ohjelmistopäivitys jota valmistajan mukaan ei ole, niin lienisi kuitenkin minun logiikkani mukaan tähdellistä lähettää asia selvitettäväksi.

Ei tarvitse viestintäministeriön ihmetellä, miksi ihmiset ovat nihkeitä digiaikaan siirtymisen kanssa. Ei tarvitse änkyttää lehtijutuissa, miten ihmiset elävät väärässä luulossa ja digiasioihin liittyneet lastentaudit on todellisuudessa jo saatu suurimmaksi osaksi kitkettyä. Jopa laitteiden myyjät tunnustavat ongelmien ilmetessä, että ne tekevät outoja juttuja ja niiden toiminnassa on mitä kummallisimpia häiriöitä. Ei auta ikäihmisiä vaikka värvätään kolonna digisovittimen asentajia, jos heitä ei saa avuksi paikanpäälle tai edes puhelinyhteyteen silloin, kun härveli heittäytyy hävyttömäksi omia aikojaan.